سازمان داده محور چیست و فرصتهای پیشرفت سازمان ها
امروزه بسیاری از شرکتها در تلاشند تا داده محور شوند و بدین ترتیب پیشرفت کنند. اما واقعا سازمان داده محور چیست؟ داده محور شدن چیزی فراتر از نصب ابزارها و برنامههای مناسب است. برای داده محور شدن باید تجزیه و تحلیل دادهها به عنوان بخشی از استراتژی سازمان مورد توجه قرار گیرد. از طرفی طرز فکر سازمان باید تغییر کند و اصطلاحا در این زمنیه فرهنگسازی به عمل آید و این طرز فکر درست اساس کلیه تصمیمات تجاری سازمان را تشکیل دهد و توسط تمام سطوح سازمان پذیرفته شود.
امروزه درست مانند برق، دادهها به یک سرمایه اصلی تبدیل شدهاند که به سرعت در جهان متحول میشوند و فرایندهای تجاری بهتر، سریعتر و ارزانتری را امکانپذیر میکنند. سازمانهای داده محور متعهد به جمعآوری اطلاعات مربوط به تمام جنبههای تجارت هستند. با دادن این امکان به کارمندان در هر سطح که از دادههای مناسب در زمان مناسب استفاده کنند، دادهها میتوانند تصمیمگیری قاطع را تقویت کرده و بخشی از مزیت رقابتی شرکتها شوند.
به عنوان یک پاسخ کوتاه به سوال سازمان داده محور چیست میتوان گفت سازمان داده محور دادهها و تجزیه و تحلیلها را در استراتژی کسب و کار خود قرار میدهد. این نوع سازمان با محور قرار دادن بهینه دادهها در عملیات روزمره، خود را در رقابت متمایز میکند. با رویکرد مبتنی بر استراتژی داده محور سازمان، میتوان دادههای خود را شناسایی و برای آنها ارزش قائل شد.
سوالاتی که بعد از پاسخ به سازمان داده محور چیست باید به آنها پاسخ داده شود!
بعد از پاسخ به این سوال که سازمان داده محور چیست و درک معنای داده محور بودن، سازمانها باید این سوالات را مورد توجه قرار دهند و همانطور که برای رسیدن به یک فرهنگ داده محور تلاش میکنند آماده باشند که در برخورد با دادهها متفاوت فکر کنند، عمل کنند و رفتار کنند.
- استراتژی داده ما به عنوان یک سازمان چیست و اگر تعریف نشده یا بد تعریف شده باشد، چه مشکلاتی وجود دارد که دادهها ممکن است کمک کنند حل شود؟
- آیا رهبر سازمان طرفدار این است که دادهها را در تصمیمگیری تجاری، مرکز قرار دهد؟
- آیا درکی از دادههای موجود وجود دارد و آیا مردم به آن اعتماد دارند؟
- رویکرد مدیریت داده ما چقدر پیچیده است و چه منابعی میتوانند با اطمینان اعتماد به نفس یا مقیاس سازمان را بهبود بخشند؟
- برای اطمینان از وجود حاکمیت دادههای صحیح، در صورت وجود، چه فرایندهایی را باید اصلاح کنیم؟
- کارمندان از چه قابلیت دادهای برخوردارند؟
- آیا در مهارتهای داده در سطوح مختلف فاصله وجود دارد؟
- آیا ما بهترین تجزیه و تحلیلها را دنبال میکنیم و در غیر این صورت، چه استانداردهای سازمانی باید ایجاد شود تا اطمینان حاصل شود که اقدامات مداوم رعایت میشود؟
- آیا ما جامعه داخلی گستردهتری داریم که متعهد باشد یا مردم را نسبت به دادهها و تأثیر بالقوه آنها بر روی سازمان هیجان زده کند؟ در غیر این صورت، چگونه میتوانیم آن را توسعه دهیم؟
قابلیت های اصلی یک سازمان داده محور چیست؟
برخلاف شرکتهای سنتی، سازمانهای داده محور رشد خطی نمیکنند، بلکه رشد نمایی دارند. فقط به رشد چشمگیر شرکتهایی مانند آمازون و گوگل نگاه کنید، که کل مدلهای تجاری خود را حول کاوش و بهرهبرداری از اطلاعات ساختهاند.
وجه اشتراک این شرکتها رویکرد دادهمحور آنهاست که فراتر از برتری عملیاتی است. این امر به آنها نیاز دارد تا دادهها و تجزیه و تحلیلها را در فرآیندهای روزمره تجارت قرار دهند و به فکر فراتر رفتن از دیوارهای شرکت برای ایجاد همکاریهای معنیدار باشند.
برای تبدیل شدن به یک سازمان داده محور باید هدفی برای ایجاد فرهنگ داده داشته باشید. با این کار، برخی از مشکلات مشکوک تجاری مانند جذب مشتری و حفظ مشتری، بازاریابی متمرکز و موثر، نوآوری و توسعه محصول، کنترل و تضمین کیفیت و موارد دیگر را برطرف خواهید کرد. همچنین برای موفقیت نزدیک و بلند مدت به یک مزیت رقابتی دست پیدا خواهید کرد.
دپارتمان مشاوره مدیریت هوشمندسازی کسب و کار و علوم داده
مشاوره تبدیل شدن به یک سازمان داده محور
مشاهده جزئیات مشاوره سازمانی
ارسال درخواست رایگان دریافت مشاوره سازمان داده محور
چالشهای تبدیل شدن سازمان به یک سازمان داده محور چیست؟
بعد از پاسخ دادن به این سوال که سازمان داده محور چیست باید بتوانیم چالشهای پیش روی را بشناسیم. در زیر به برخی از آنها اشاره میشود.
مقررات حریم خصوصی
ظهور سازمانهای مبتنی بر داده در نهایت دنیای شفافتری ایجاد میکند و اعتماد بین مشاغل و بازار را افزایش میدهد. با این حال، خطرات تهاجم به حریم خصوصی، دستکاری بازار و انحصار در بازار، برای مدتی است که اخبار را تحت سلطه خود قرار داده است. به همین دلیل سازمانهای داده محور برای جلوگیری از جریمههای شدید و تحریمها یا حتی از دست دادن مجوز فعالیت خود، باید دانش عمیقی در مورد قوانین جدید مانند GDPR داشته باشند.
تفکر مداوم سیلو
در حالی که اکثر شرکتها توافق دارند که دادهها باید در قلب هر کاری قرار بگیرند، اکثریت آنها یک استراتژی جامع و گسترده در سطح شرکت ندارند و همچنان اطلاعات را به صورت سیمی نگه میدارند. در واقع برای اینکه یک سازمان، داده محور باشد باید با این اصل زندگی کند که اشتراک دادهها یک بازی دستهجمعی مثبت است.
عدم یکپارچگی دادهها
اکثر شرکتها در حال حاضر دادههای کافی برای تصمیمگیری بصیرتآمیز دارند، اما بیشتر این اطلاعات به درستی مدیریت نشده و مورد سوءاستفاده قرار میگیرند. به عبارت دیگر، نیاز آشکاری به مدیریت و اداره بهتر دادهها وجود دارد.
داشتن مهارتهای مناسب
طبق مطالعهای که توسط گارتنر انجام شد، شرکتها برای تأمین نیازهای مهارتهای داده مورد نیاز خود تلاش میکنند. این مورد چیزی فراتر از جمع کردن اعداد و یک هنر زیبا در علم داده است. یافتن افرادی که شرکت را درک میکنند و همچنین دانش فنی عمیقی دارند، کار سادهای نیست.
شناسایی فناوری مناسب
سرانجام، به دلیل تعدد راهحلهای مبتنی بر داده، امروزه بسیاری از شرکتها در تلاشند تا مورد مناسبی را پیدا کنند. شناسایی بهترین فنآوریها و اجرای موفقیتآمیز آنها همچنان یکی از مهمترین چالشهای موجود در راه عظمت به سمت داده محور شدن است.
جهان داده محور چیست؟
برای اکثر شرکتها، دادهها و تجزیه و تحلیلها عمدتاً برای پیشبرد تعالی عملیاتی و تقویت روابط بهتر با مشتری مهم هستند. سازمانهای نوآور از فناوریها و بینشهای جدید استفاده میکنند تا گامی فراتر بردارند و در کل استراتژی خود، تجدید نظر کنند و یا حتی مدلهای جدید و خلاقانه تجاری ارائه دهند. به عنوان مثال، دولتها میتوانند خدمات بهتری به شهروندان ارائه دهند، بیمارستانها میتوانند از بیماران فراتر از دیوارهای درمانگاه مراقبت کنند و شرکتها میتوانند سیستمعاملهای داده محور ایجاد کنند که مشتریان و شرکای بیشتری را به ایجاد محصولات و خدمات جدید دعوت کنند.
جمعبندی
بعد از درک پاسخ سوال سازمان داده محور چیست اگر میخواهید به یک سازمان داده محور تبدیل شوید، آنچه اهمیت دارد اینکه شما بتوانید اصول اولیه را رعایت کنید و یک محیط داده محور با تجزیه و تحلیل جامع دادهها برای سازمان خود فراهم نمایید. از طرفی باید مدل کسب و کار خود را بر اساس دادهها به روز کنید و روشهایی را برای بهینهسازی مداوم سازمان خود ارائه دهید. بدین ترتیب میتوانید از پتانسیل کامل دادههای خود استفاده نمایید. همچنین میتوانید از خدمات مشاوره مدیریت هوشمندسازی کسب و کار و دیتا ساینس موسسه توسعه استفاده نمایید.
اگر رویکرد درستی را در پیش بگیرید میتوانید به سازمان خود القا کنید که یک نقشه راه استراتژیک موفق را به روشی اثبات شده تنظیم نماید. بدین منظور باید موارد زیر را رعایت کنید:
- رویکردی اثبات شده، چابک و ساختارمند داشته باشید.
- با استفاده از رویکرد آزمایش محور خود راهحلهای مناسبی را ارائه داده و موفقیتهای محسوسی ایجاد کنید.
- از شرکتهایی که در زمینه تجزیه و تحلیل دادهها در صنایع مختلف تجربه دارند کمک بگیرید.
- یک فرهنگ داده محور ایجاد کنید و به یک سازمان هوشمند از لحاظ داده تبدیل شوید.
دپارتمان مشاوره مدیریت هوشمندسازی کسب و کار و علوم داده
مشاوره مدیریت هوشمندسازی کسب و کار و علوم داده
مشاوره تبدیل شدن به سازمان داده محور
ارسال درخواست رایگان دریافت مشاوره سازمان داده محور
دیدگاهتان را بنویسید