تولید لید چیست و چگونه میتوان به تولید لید پرداخت؟
1402-02-16
ارسال شده توسط مدیر
1.23k بازدید
اگر شما فردی باشید که با خلق محتوا به دنبال تولید یا جذب لید است، احتمالاً با این مشکل روبهرو شدهاید. کمبود اطلاعات برخی از افراد گاهی منجر به این میشود که در مورد شغل و حرفه دیگران سوالاتی را بپرسند. حال فرض کنید که یک نفر با دنیای بازاریابی و اصطلاحات موجود در آن آشنایی ندارد و قصد دارد که مطلع شود نویسنده محتوا برای جذب لید چه کاری انجام میدهد. یکی از پاسخهایی که میتوان به این افراد داد بدین صورت است: من روی پیدا کردن راههای خاص برای جذب افراد به کسب و کار خودم کار میکنم. قصد دارم تا با پیشنهادهایی که به آنها ارائه میکنم به کسب و کار من علاقهمند شوند. درنتیجه آنها با برند، محصولات یا خدمات کسب و کار من به اندازهای که میخواستم آشنا میشوند.
لید چیست؟
لید را میتوان مشتری بالقوهای دانست که به هر روشی که ممکن است علاقهی خود را نسبت به محصولات، خدمات یا برند شما نشان داده است و دسترسی معقولی (داشتن تلفن/ ایمیل/ شبکههای اجتماعی/ آدرس و …) به او وجود داشته باشد.تولید لید چیست؟
تولید لید یک فرآیندی است که برای جذب و تبدیل غریبهها و مشتریان احتمالی برندتان به کسانی است که علاقهی خود را به محصولات، خدمات یا برند شما نشان میدهند. فرم درخواستکار، بلاگپست، کوپن، رویدادهای زنده، محتواهای آنلاین از مثالهایی هستند که به وسیله آنها میتوانیم به تولید لید بپردازیم. در این قسمت پیشنهاد مطالعه «بازاریابی دادهمحور چیست و پیادهسازی آن» را برای شما داریم. لید یا سرنخ بازاریابی، تولید لید و مفاهیم دیگر مهم را میتوانید با یادگیری بازاریابی دادهمحور به خوبی بیاموزید. دوره «تربیت مدیر بازاریابی: از مبانی تا دادهمحوری» نیز میتواند در این مسیر یادگیری بسیار به شما کمک کند.چگونه میتوانیم لید تولید کنیم؟
قصد داریم که بفهمیم چگونه تولید لید با متدولوژی بازاریابی درونگرا مطابقت دارد. در همین راستا ابتدا باید با گامهای فرآیند تولید لید آشنا شویم.- یک بازدیدکننده، با کسب و کار شما از طریق یکی از کانالها مانند وبسایت/ بلاگ/ شبکههای اجتماعی و… آشنا میشود.
- بازدیدکننده سپس بر روی دعوت به عمل(CTA) شما کلیک میکند، که این دعوت به عمل میتواند یک عکس، پیام و … باشد تا آن فرد را تشویق به انجام کار در نظر گرفتهشده کند.
- دعوت به عمل(CTA)، بازدیدکننده را به صفحه فرود منتقل میکند، صفحه فرود یک صفحه وب است و برای دریافت اطلاعات لید در عوض گرفتن یک پیشنهاد، طراحی شده است.
- پیشنهاد، میتواند یک متن یا هر چیز ارزشمند دیگری مانند کتاب الکترونیک، یک دوره و… باشد که در صفحه فرود عرضه میشود. آن پیشنهاد باید ارزشش توسط بازدیدکننده به اندازه کافی حس شود تا تبادل اطلاعات خود برای دستیابی به آن پیشنهاد را شایسته بداند.
- فرم، در صفحه فرود قرار میگیرد و شامل فیلدهایی است که به وسیله آن، اطلاعات کاربر در تبادل با پیشنهاد مطرح شده، دریافت میگردد. هرگاه که یک بازدیدکننده فرمی را پرکند، یک لید جدید محسوب میشود.
برای ترویج صفحه فرود خود از چه کانالهایی میتوانید استفاده کنید؟
محتوا
محتوا یکی از بهترین راهها برای راهنمایی کاربر به صفحه فرود است. شما با محتوا و اطلاعات مفیدی که خلق میکنید، میتوانید پیشنهادتون را کارا و موثرتر نشان دهید. از دعوت به عملها (CTA) در هر کجای متن، چه در خود متن، پایین محتوا یا حتی در حاشیه صفحه میتوان استفاده کرد. هرچه متن برای بازدیدکننده لذتبخشتر باشد احتمال کلیک کردن بر روی دعوت به عمل (CTA) بیشتر است.ایمیل
یکی از بهترین فضاهایی که میتوان به افرادی که با برند شما آشنایی دارند دسترسی پیدا کرد، ایمیل است. در این کانال راحتتر و آسانتر میتوان از دریافتکنندگان پیشنهاد، دعوت به انجام کاری کرد. برای استفاده از این کانال باید لیستی از ایمیلها را تهیه کنیم و داشته باشیم.تبلیغات
هدف نهایی از تبلیغات این است که مردم را به انجام کاری دعوت کرد. در غیر این صورت خرج کردن پول در این راه بیمعنی است. باید توجه داشت که اگر به دنبال جذب لید هستید، این اطمینان را حاصل کنید که صفحه فرود و پیشنهاد شما به طورکامل با آن چیزی که در تبلیغات وجود دارد تطابق دارد.بلاگ
از راههایی که میتوان برای ترویج پیشنهادها استفاده کرد، به کار بردن بلاگپست است. از طریق این کانال میتوانید تمام متن را با هدف نهایی خود سازگار کنید. به طور مثال، اگر پیشنهاد شما یک ویدئو برای آموزش نحوه نصب کنسول جستجو گوگل است، یک بلاگپست در مورد اینکه چطور متریک/ سنجههای بازاریابی خودتان را انتخاب کنید، تهیه کنید.شبکههای اجتماعی
پلتفرمهای شبکههای اجتماعی راهنمایی کاربران را جهت انجام کارهای مختلف آسان نموده است. از بالا آوردن صفحه اینستاگرام تا راهنماییهایی همچون چگونگی بیو فیسبوک. شما میتوانید پیشنهادهای خود را از طریق پستها به همراه دعوت به عمل(CTA) در قسمت شرح، ترویج دهید.محصولات آزمایشی
شما میتوانید با کمک این روش مانعهای فروش را با پیشنهادهایی همچون استفاده آزمایشی از محصولات یا خدمات شما، از بین ببرید. هرگاه یک مشتری احتمالی از محصول شما استفاده کند، شما میتوانید نظر آنها را جلب کنید. از روشهایی قابل استفاده این است که محصولات یا خدمات برندتان را به طور محدود، رایگان در دسترس دیگران قرار دهید تا مشتریهای احتمالی بیشتری را دریافت کنید.مکانیک تولید لید(Mechanics of lead generation)
بهترین کمپین تولید لید شامل موارد زیر است و هر مارکتری به 4 عنصر بسیار مهم نیاز دارد تا تولید لید رخ دهد. این موارد:· پیشنهاد
متن آن را باید به گونهای نوشت که ارزش بالای آن توسط دریافتکنندگان پیشنهاد، درک شود. پیشنهادها میتوانند شامل کتابهای الکترونیک، مشاوره رایگان، کوپنهای تخفیف و موارد دیگر باشند.· دعوت به عمل
یک متن، عکس یا دکمهای است که مستقیم به یک صفحه فرود لینک میشود تا افراد بتوانند اطلاعات بیشتر در رابطه با آن پیشنهاد را دریافت کنند.· صفحه فرود
اینکه صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست برای اکثر کاربران سوال است. صفحه فرود، صفحهای خاص است که برخلاف صفحههای وبسایتها، شامل اطلاعات و یک فرم در رابطه با آن پیشنهاد است.· فرم
بدون فرم بدست آوردن لید امکانپذیر نیست. از طریق فرم این امکان وجود دارد تا اطلاعات مورد نیاز را از کاربر دریافت کرد.چرا خرید لید توصیه نمیشود؟
هدف مارکترها و تیم فروش این است که مراحل قیف فروش طی شود و طبیعی است که علاقه دارند هر چه سریعتر رخ دهد تا به هدف نهایی خود برسند. خرید لید، علیرغم اینکه با تولید اصولی لید مخالفت دارد اما خیلی آسانتر است و زمان و تلاش کمتری را خواستار است، اما این روش بسیار پرهزینه است. شما ممکن است برای تبلیغات بسیار هزینه کنید، پس چرا گفته میشود که نباید برای خرید لید اقدام کنید؟ اول از همه، هر لیدی که شما خریداری میکنید، شما را نمیشناسد. در حقیقت آنها از لیدهای سایتها یا کسب و کارهای دیگری هستند که علاقه خودشان را به آن محصولات یا خدمات نشان دادهاند و ترجیح میدهند که از شرکت شما چیزی را دریافت نکنند حتی یک تماس ساده برای معرفی محصول یا خدمت. پیام ارسال شده از طریق شما به این دسته از افراد، پیامهای بدون خواستاری هستند که این پیامها منجر به مزاحمت برای آنها میشود. اگر برخی از افراد هیچگاه ترجیح ندادهاند که از شرکت شما چیزی را دریافت کنند، به احتمال زیاد با دریافت پیام از شما، آن را بلاک میکنند. این اتفاق نیز مطمئناً برای کسب و کار اصلاً خوب و مناسب نیست. در نتیجه همیشه بهتر است که لید را خودمان تولید و یا جذب کنیم تا اینکه بخواهیم آن را بخریم.نتیجه
در این مقاله سعی شد تا در ابتدا با مفهوم لید آشنا شویم، سپس به تعریف تولید لید پرداختیم. آشنا شدن با فرآیند تولید لید، چگونگی تولید لید را به همراه دارد که به آن اشاره کردیم. برای تولید لید میتوان از کانالهای مختلفی استقاده نمود، به چند مورد آن پرداختیم و توضیح مختصری جهت آشنایی ارائه کردیم.پیشنهاد ما: یادگیری و آموزش بازاریابی داده محور
دوره آنلاین تربیت مدیر بازاریابی: از مبانی تا داده محوری
بدون امتیاز
0 رای
503
دیدگاهتان را بنویسید