بازاریابی داده محور چیست و اهمیت آن در سودآوری
احتمالاً اگر در حورههای مختلف بازاریابی نظیر طراحی مارکتینگ پلن و برنامهریزی فعالیت کرده باشید، با عبارت بازاریابی داده محور یا Data Driven Marketing برخورد کردهاید. اخیراً مفاهیم بازاریابی تحت تحولات بزرگی روبرو بوده است. روشهای قدیمی که بر اساس حدس و گمان بود دیگر جایگاه قدیم خود را ندارند و در عوض استفاده از دیتا و تحلیل داده جایگزین روشهای قبلی در بهبود فرآیندهای مارکتینگ قرار گرفته است.
بازاریابی داده محور چیست؟
به طور خلاصه بازاریابی داده محور روشی است که حول آنالیز دادهها جمعآوری شده از تعامل کاربران و مشتریان بررسی الگوهای موجود در آنها میچرخد که به این وسیله، رفتارها، خواستهها و نیازهای آنان در آینده پیشبینی میشود. این روند به شخصیسازی استراتژیهای بازاریابی و بازگشت حداکثری سرمایه میانجامد. پس دادهها یکی از ارزشمندترین منابع موجود در کسب و کارها هستند.
بازاریابی داده محور چه تفاوتی با بازاریابی سنتی دارد؟
بازاریابی همیشه بر این اساس بوده است که نیازهای مشتریان شناسایی شوند و مبتنی بر نیازها به آنها ارائه خدمات صورت گیرد. در گذشته این فرایند تقریباً با مطالعه رفتار مشتریان و حدس و گمان متخصصین انجام میشد و سعی میشد که با آزمون و خطا و صرف هرینه به پاسخ برسند. اما امروزه با استفاده از دادههای کاربران، کسب و کارها در زمان کوتاهی به چنین اطلاعاتی دست مییابند و میتوانند از روشهای علوم داده برای تحلیل و استخراج بینش مدیریتی از آن، استفاده کنند.
مزایای بازاریابی داده محور
تا به اینجا گفتیم که دادهها چطور امکان رسیدن به نتیجه بهتری در زمان کوتاهتر را به کسب و کارها میدهند. اما این تنها مزیت این روش نیست. سایر مزایابی بازاریابی داده محور عبارتند از:
- دادهها شناخت بهتری از مخاطبان به ما ارائه میکنند. هر چه اطلاعات و شناخت ما از مشتریانم بیشتر باشد، رفتار و نیازهای آنها بهتر پیشبینی میشود و پیام خود را در زمان مناسبی به آنها حواهیم رساند؛
- دادهها به ما این اجازه را میدهند که ارتباطمان با مخاطبان را بیشتر و شخصیسازی شدهتر کنیم. با این کار جداسازی و دستهبندی مخاطبان به راحتی صورت میگیرد و امکان دسترسی به هر گروه بسیار راحتتر است؛
- شخصیسازی کردن ارتباط با مخاطب. امروزه افراد در معرض پیامهای تبلیغاتی و بازاریابیهای گوناگونی هستند و نسبت آنها بدبین شدهاند. افراد در روز مقدار زیادی تبلیغات بیربط مشاهده میکنند که مطابق سلیقه آنها نیست. اما با شخصیسازی پیامها و شناخت بهتر گروههای مخاطب، شانس جلب توجه کاربران چندین برابر میشود؛
چطور این مشکل را حل کنیم؟
شما احتمالا از آغاز به اکثر این دادهها دسترسی دارید ولی جداسازی و دستهبندی درست دادهها چالش اصلی شما خواهد بود. دادهها از بخشهای مختلف وب سایت، تبلیغات، شبکههای اجتماعی، فروش سالهای گذشته بدست میآیند اما حجم بالای آنها ممکن از تحلیلگران کسب و کار را دچار مشکل کند؛ چرا که تحلیل آنها با افزایش حجم پیچیده خواهد شد.
مشکل دیگر این است که جمع آوری و آنالیز یک باره این اطلاعات کافی نیست. اگر میخواهید از بازاریابی داده محور حداکثر استفاده را کنید، باید همیشه دادهها خود را به روز و تازه دریافت و در هر زمان در صورت لزوم روشهای خود را مطابق سلیقه مشتریان تغییر دهید تا ارائه خدمات کسب و کار خود را بهینه کنید.
چطور استراتژی بازاریابی خود را طبق دادهها برنامه ریزی کنیم؟
قدم اول: قبل از شروع به جمع آوری دادهها، باید تصمیم بگیرید که قصد دارید چه استفادهای از آن کنید. این کار به شما کمک میکند که دادههای مناسبتتری که شما را در رسیدن به هدف، کمک میکنند، جمع آوری کنید.
قدم دوم: در این مرحله باید پلتفرمی که میخواهید با آن به دادهها دسترسی داشته باشید را انتخاب کرده و از آن برای جمع کردن دادهها استفاده کنید.
قدم سوم: تیمی حرفهای که بتوانند از دادههای جمع شده اطلاعات مورد نیاز را استخراج و آنالیز کنند، انتخاب کنید.
قدم چهارم: باید همیشه پروسه خود را مورد بررسی قرار دهید و به طور مداوم سعی در بهبود آن داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید