دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ و کاربرد آن در سودآوری کسب و کارها
مقدمه دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ و کاربرد آن در سودآوری کسب و کارها
امروزه استفاده از علم داده یا دیتا ساینس در حوزه دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی بیش از گذشته مرسوم شده است. در واقع، باید گفت نمیتوان بدون استفاده از استراتژیهای کاربردی و کارآمد علم داده در دیجیتال مارکتینگ به موفقیت دست یافت. دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ به ما کمک میکند بتوانیم به شناسایی نیازها و ترجیحات مشتری و کاربران مدنظرمان بپردازیم. به این ترتیب، مطابق با خواسته و نیاز مشتری خدمات و محصولات خود را به او عرضه خواهیم کرد. ما در ادامه شما را بیشتر با کاربردهای دیتا ساینس در حوزه دیجیتال مارکتینگ و سودآوری آن برای بیزینسها و کسب و کارها آشنا میکنیم.
کاربرد دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ
در این قسمت به کاربردهای مختلف علم داده در دیجیتال ماکتینگ میپردازیم. این پنج کاربرد به درک بهتر شما از دیتا ساینس در حوزه فروش آنلاین کمک میکنند.
تسریع برنامه ریزی کمپینها
بازاریابان دیجیتال میتوانند با استفاده از علم داده برنامهریزی سریعتر و آسانتری برای کمپین بازاریابی خود خلق کنند. این کار با استفاده از دادههای قبلی سایت و کانالهای شبکه اجتماعی کمپانی یا بیزینس آنلاین اجرا میشود. در حقیقت، میتوان گفت دیتا ساینس به بازایابها برای جمع آوری دقیقتر و کارآمدتر دادهها و آنالیز آنها کمک فراوانی میکند. به این ترتیب، یک بازاریاب میتوانید کمپینی کارآمدتر طراحی و اجرا کند.
بهینه سازی کانال و بودجه خود
از دیگر کاربردهای دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ، میتوان به بهینه سازی کانال و بودجه بیزینسها اشاره کرد. در ابتدا، بگذارید پاسخ سوالاتی را پیدا کنیم. آیا بخش مهمی از شغلی که در آن فعال هستید به چندین کانال اینترنتی نظیر وب سایت اینترنتی شما، شبکههای اجتماعی و ایمیلهایتان نیازمند است؟ اگر پاسختان به سوال فوق مثبت است باید گفت شما میتوانید کانالهای اجتماعی خود را براساس ROI بهینه سازی کنید. باید گفت دیتا ساینس به شما کمک میکند میزان موفقیت شبکههای اجتماعی خود را آنالیز کرده و بدین صورت برنامههای کاربردی و جدید برای کسب و کار آنلاین خود معین سازید.
اگرچه، ممکن است نتایج حاصل از عملکرد شما در کانالها و سیستم عاملهای مختلف متفاوت باشد، اما هدف از آنالیز و بررسی دادهها تشخیص نقاط ضعف و قدرت عملکرد بیزینس آنلاینتان است. علاوه بر این، آنالیز ترافیک داده کانالهایتان به شما امکان تعیین بودجههای متفاوت را میدهد. به این ترتیب، شما از خطرات آتی که ممکن است برای کسب و کارتان رخ دهند، جلوگیری میکنید. سپس، با اطمینان بیشتری میتوانید در حوزه مناسبی برای جذب مشتریان بیشتر سرمایه گذاری کنید.
دادهها براساس زمان واقعی یا Real-Time
معمولا، پس از برگزاری کمپینهای مختلف بازاریابها اقدام به جمع آوری داده و ارائه ترفندهایی درباره نحوه پیشرفت بیزینس آنلاین میکنند. باید گفت این فرآیند با کمک دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ میسر میشود. به این ترتیب، میتوان دادههای مورد نیاز در حوزه بازاریابی دیجیتال فعلی یا آتی را براساس دادههای زمان واقعی یا Real-Time طراحی و اجرا کرد.
بد نیست بدانید، دیتا ساینس نمونههای بازاریابی دیجیتال فعلی را هم تغییر میدهد. در ضمن، با استفاده از تکنیکهای علم داده میتوان به اطلاعاتی نظیر بازار هدف، رفتار مشتری و فرآیند خرید مشتری دست یافته و آنها را جمع آوری کرد. به این ترتیب، با استفاده از فرصتها و ایدههای جدید میتوان به ترغیب مشتریان برای خرید محصول و خدمت پرداخت. علاوه بر این، میتوان با کمک محتوای مناسب و استراتژیک مشتریان وفادار را هدف قرار داده و آنها را تشویق به خرید محصول یا خدمت مدنظر کرد.
طراحی و خلق کمپینهای استراتژیک
باید گفت، پیاده سازی دیتا ساینس باعث دستیابی به هدف طراحی و خلق کمپینهای بازایابی استراتژیک میشود. علم داده یا دیتا ساینس باعث میشود بازاریابان به اطلاعات رفتاری مشتریان هدف خود نظیر عادات خرید آنها و موقعیت جغرافیاییشان دست یابند. به این ترتیب، میتوان فعالیتهایی همچون برنامهریزی استراتژیک، بهینه سازی شبکههای اجتماعی، بهبود میزان اعتبار کسب و کار آنلاین و تخصیص بودجه را متناسب با نیازهای مشتریان و اهداف بیزینس طراحی کرده و از آنها برای دستیابی به نتایج بهتری استفاده کرد.
تجربه مشتریان
حالا بیایید بر تاثیرگذاری دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ و نحوه ارائه بازخورد مشتری متناسب با آن بپردازیم. مهمترین مسئله در دنیای تجارت و فروش جذب مشتریان هدف و تبدیل آنها به مشتریانی وفادار و چندین ساله است. به همین خاطر، تجربه مشتری از خرید محصول یا خدمت شما، نحوه پاسخگویی و تعاملات شما با مشتری، خلق محصولی با کیفیت بالا و خدمتی متناسب با نیاز مشتری همگی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.
اگر میخواهید مشتریان شما به طرفدارانتان تبدیل شوند و یا دوست دارید آنها همواره راجع به شما و محصولاتتان صحبت کنند، باید گفت شما به استفاده از علم داده و یا دیتا ساینس نیازمند هستید. دیتا ساینس میتواند منجر به خلق کمپینهای بازاریابی موثر و تاثیرگذار به منظور درک بهتر مشتری شود.
شما میتوانید از طریق شخصی سازی محصولات و خدماتتان برای مشتریان خود به آنها تجربه لذت بخشی از خرید محصول یا خدمتتان ارائه کنید. به این ترتیب، مشتری در حین خرید محصول یا عضویت در جامعه آنلاین شما احساس خاص بودن را تجربه کرده و علاقه بیشتری به حفظ این احساس در خود پیدا میکند. اگر پس از توضیحات فوق باز هم به این فکر میکنید که چگونه از دیتا ساینس در بازاریابی دیجیتال استفاده کنید؟ باید گفت شما نیازمند افزایش اطلاعات خود در این زمینه و یا همکاری با افراد متخصص و حرفهای هستید. در نگاه کلی میتوان گفت، مشتریان تمایل زیادی به کسب احساس رضایت پس از خرید کالا یا خدمت دارند و با کمک دیتا ساینس میتوان به دادهها و اطلاعاتی دست یافت که منجر به خلق یا ارتقای این احساس در مشتریان میشود.
جمع بندی دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ و کاربرد آن در سودآوری کسب و کارها
در انتها، باید گفت علم داده یا دیتا ساینس در دیجیتال مارکتینگ نقش موثری در درک رفتار مشتریان و افزایش فروش محصولات و خدمات دارد. به همین علت، پیشنهاد میشود خود شما به عنوان فردی که کسب و کار اینترنتی دارد اطلاعات خود را درباره این علم افزایش داده و از آن به منظور دستیابی به هدف مدنظرتان استفاده کنید.
در ضمن، توصیه میشود با بازاریابهای حرفه ای و مجرب همکاری داشته باشید. به این ترتیب، آنها میتوانند با استفاده از علم داده به بهبود بینش شما، دستیابی به بازار هدف و مشتریان مدنظر شما کمک کنند. شما از طریق به کار بردن ترفندهای ارائه شده توسط بازایابها و متخصصان علم داده میتوانید تعامل باکیفیتتر و بیشتری با مشتریان خود داشته باشید. به همین علت، حتما از دیتا ساینس در حوزه دیجیتال مارکتینگ با هدف ارتقای بیزینس آنلاین خود بهره ببرید.
دیدگاهتان را بنویسید