طراحی محصول چیست؟
طراحی محصول چیست؟
محصول بستری برای ارائه سرويس ها و خدمات است منظور از طراحی محصول طراحی بستری برای ارائه خدمت می باشد. فرايند طراحی محصول شامل شناخت بازار و کسانی است که قرار است از خدمت ما استفاده کنند و همچنين شناخت ذی نفعان و مالکين مرتبط با محصول که اگر اين شناخت به درستی شکل بگيرد محصول، که ارتباط دهنده اين دو گروه می باشد مفيد واقع شده و به درستی به نياز پاسخ خواهد داد. طراحی محصول فرايندی است که طراحان از آن برای ترکيب نياز کاربران با اهداف کسب و کار جهت دستيابی به محصولات دائما موفق برای برندها استفاده می کنند. طراحان محصول به دنبال بهينه سازي تجربه کاربري در راه حل هايی هستند که براي کاربران ارائه می دهند. در واقع طراحي محصول فرايند شناسايي فرصت بازار، تعريف واضح و شفاف نياز، ايجاد و توسعه راه حل مناسب آن نياز و اعتبارسنجي آن راه حل توسط کاربران واقعی است . طراحان محصول تاثيرات احتمالی تصميمات طراحي را براساس دانش زمينه ای عميق خود اندازه گيری می کنند و تيم ها و سازمانها را از يک تصوير کلي تر به ويژه برای ميان مدت و بلند مدت مطلع می کنند. بنابراین آن ها می توانند از عواقب خطرناک اجرای طرح ها جلوگیری کرده یا آنها را به حداقل برسانند، و به حداکثر رساندن و حفظ سود کمک کنند. طراحی محصول فرایند طراحی، ساخت و تکرار محصولاتی را توصیف میکند که مشکلات کاربران را حل کرده یا نیازهای خاصی را در یک بازار معین برطرف میکند. کلید دستیابی به طراحی محصول موفق درک مشتری است که به عنوان کاربر نهایی از آن استفاده میکند، همان کسی که محصول برای او ساخته شده است. طراحان محصول سعی دارند تا نیازهای واقعی را برای افراد واقعی حل کنند و این کار را با ایجاد همدلی و آگاهی از عادات، رفتارها، ناامیدیها، نیازها و خواستههای مشتریان آینده خود انجام میدهند. کاربران میتوانند در صورت نیاز بصورت بصری از محصول استفاده کنند زیرا طراح محصول نیازهای آنها را درک کرده و استفاده از آنها را پیشبینی کرده است.
طراحی محصول در سراسر چرخهی عمر محصول وجود دارند. طراحی محصول برای ساخت تجربه اولیه کاربر و ارائه محصول از تحقیقات کاربر قبل از ایده تا توسعه مفهوم، نمونه سازی و آزمایش قابلیت استفاده ضروری است.
اما این به همینجا ختم نمیشود، طراحی محصول نقشی مستمر در بهبود تجربه مشتری و اطمینان از قابلیتها و ظرفیتهای تکمیلی به شیوهی یکپارچه، غیرقابل کشف و بدون اختلال دارد.
تاریخچه طراحی محصول
طراحی محصول برآمده از یک اصطلاح مشابه به نام طراحی صنعتی است. به گفته انجمن طراحان صنعنی آمریکا:طراحی صنعتی یک شیوه حرفهای از طراحی محصول است که هر روز توسط میلیونها نفر درسراسر جهان استفاده میشود. این به این معنی است که محصولات کمتری برای فروش وجود داشت و به همین دلیل قیمت بیشتری داشتند. سپس صنعتی سازی تولید به کسبوکارها این اجازه را داد تا محصولات را به روش غیرگرانی بصورت انبوه تولید کنند. برای کمک به فروش محصولات خود به میلیون ها نفر که اکنون توان خرید آنها را داشتند، تولیدکنندهگان از طراحان صنعتی برای ایجاد محصولاتی استفاده کردند که نه تنها کاربردی بلکه از نظر زیبایی نیز خوشایند بودند. در طول زمان، زیرمجموعه طراحی صنعتی تبدیل به دستهای جداگانه برای خود شده است: طراحی محصول. این به این دلیل است که طراحی صنعتی امروزه شامل محصولات فیزیکی مانند مبلمان و لوازم خانگی است؛ در مقابل، طراحی محصول میتواند به هر محصول اشاره داشته باشد، حتی محصولات مجازی دیجیتالی مانند برنامههای نرمافزاری. برای طراحی یک محصول نیاز است تا مراحل مختلفی را طی کنیم. از فهم بنیادین تجربه کاربری آغاز میکنیم ، از اینکه وقتی از تجربه کاربری حرف میزنیم دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم و روند طراحی راهکار را مرور میکنیم. سعی میکنیم تا تفکر طراحی را محور کار خود قرار دهیم که در گام های مختلفی تعریف میشود. باید تعریف دقیقی از تفاوت بین محصول و پروژه داشته باشیم و تفکری محصول محور در طراحی بکار بگیریم. بایستی با فضاهای مسئله آشنا شده و آنها را درک کنیم از همدلی و حدسها و مصاحبههای درست که به مصاحبههای عمیق نیز شناخته میشوند استفاده میکنیم. به تعریف پرسوناهای محصول پرداخته و نقشه راه کاربری ارائه میدهیم و ارزش پیشنهادی برای محصول خود ایجاد و معرفی میکنیم. به بحث مربوط به طراحی تجربه میپردازیم و از تفکر خلاق، معماری اطلاعات، ایدهپردازی و طراحی وایرفریم میپردازیم. در طراحی محصول حتما باید تفکر طراحی که قبلا شناخته شده را در عمل پیاده سازی کنیم. برای این کار از دیزاین اسپرینتها کمک میگیریم که شامل چندین گام مشخص هستند. به طراحی رابط کاربری میپردازیم و تایپوگرافیها، فضاها، رنگها، کاربردپذیری، دسترسی پذیری و… را درک و تست میکنیم. از طراحی واکنش گرا استفاده میکنیم و سعی میکنیم تا هرچه بیشتر در جهت توسعه تیم محصول و کارتیمی افراد، توسعه کسب و کار و طراحی محصول حرکت کنیم.
تفکر طراحی در طراحی محصول به چه معناست؟
- تفکر طراحی فرآیند تکرارشوندهای است که در آن ما تلاش میکنیم تا کاربر را درک کرده، مفروضاتمان را به چالش بکشیم و مسئله را به قصد شناسایی استراتژیها و راهحل های جایگزینی که ممکن است در درک ابتدایی ما ظاهر نشده باشند مجددا تعریف کنیم. همزمان، تفکر طراحی برای حل مسائل رویکردی راهحل محور را ارئه میکند. تفکر طراحی یک راه تفکر و کاری همانند مجموعه ای از روشهای عملی است.تفکر طراحی حول یک علاقه عمیق برای توسعه درک افرادی است که ما برای آنها محصولات یا خدمات را طراحی می کنیم.این تفکر به ما کمک میکند تا با کاربر هدف خود همدلی کنیم.تفکر طراحی به ما در فرآیند سوال کردن و به نوعی زیرسال بردن کمک میکند: سوال درمورد مسئله، سوال درمورد فرضیات و سوال درمورد پیامدها. تفکر طراحی بسیار کارآمد برای درگیری با مسائلی است که به درستی تعریف نشده اند یا هنوز ناشناخته هستند که از طریق چارچوب دهی مجدد به شیوه انسان محور، ساخت بسیاری از ایدهها در جلسات طوفان فکری و بکارگیری رویکرد عملی در ساخت نمونه اولیه و آزمایش میباشد. تفکر طراحی همچنین شامل تجربهی مداوم منتج به یادگیری از طراحی اولیه، ساخت نمونه اولیه، آزمایش، و امتحان کردن مفاهیم و ایدههاست.تفکر طراحی دارای پنج گام است:·
- گام اول : پژوهش·
- گام دوم : تعریف·
- گام سوم : خلاقیت·
- گام چهارم : ساخت ·
- گام پنجم : تست و یادگیری
طراحی رابط کاربری در طراحی محصول چیست؟
طراحی رابط کاربری (UI) فرآیندی است که طراحان برای ایجاد رابط در نرمافزار یا دستگاههای رایانهای با تمرکز بر ظاهر یا استایل استفاده میکنند. هدف طراحان ایجاد رابطهایی است که استفاده از آنها برای کاربران آسان و لذت بخش باشد. طراحی رابط کاربری به رابطهای کاربری گرافیکی و سایر اشکال اشاره دارد. رابط های کاربری نقاط دسترسی هستند که در آنها کاربران با طرح ها تعامل دارند که در سه قالب قرار میگیرند:·
- رابط کاربری گرافیکی (GUI)·
- رابط های کنترل صدا (VUI)·
- رابط های مبتنی بر اشاره
در طراحی رابط کاربری باید توجه داشته باشید که کاربران به سرعت در مورد طراحی ها قضاوت می کنند و به قابلیت استفاده و دوست داشتنی بودن طراحی اهمیت می دهند. رابطهای کاربری نیز باید لذتبخش یا حداقل رضایت بخش ناامیدکننده نباشند و توجه داشته باشید که رابط های کاربری باید ارزش های برند تجاری را نشان دهند و اعتماد کاربران را افزایش دهند.
طراحی تجربه کاربری در طراحی محصول
طراحی تجربه کاربر (UX) فرآیندی است که تیم های طراحی برای ایجاد محصولاتی که تجربیات معنی دار و مرتبط را در اختیار کاربران قرار می دهند ، به کار می برند که شامل طراحی کل فرایند دستیابی و ادغام محصول، از جمله جنبه های برند تجاری، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد است.طراحی تجربه کاربری اغلب به جای واژه هایی مانند طراحی رابط کاربری و کاربردپذیری به جای یکدیگر استفاده می شود. در حالی که قابلیت استفاده و طراحی رابط کاربری (UI) جنبه های مهم طراحی تجربه UX هستند و به گونهای زیر مجموعه ای از آن هستند البته طراحی تجربه مجموعه وسیعی از موارد دیگر را نیز پوشش می دهد. طراحی تجربه داستانی است که قبل از اینکه محصول حتی در دست کاربر باشد، شروع می شود. به گفته دون نورمن در رابطه با تجربه کاربری:”هیچ محصولی مانند جزیره نیست. یک محصول بیشتر از محصول است. محصول مجموعه تجربیات منسجم و یکپارچه است. تمام مراحل یک محصول یا خدمات را در نظر بگیرید – از قصد اولیه تا بازتاب نهایی، از اولین استفاده برای کمک، خدمات و نگهداری. باید همه آنها را وادار به همکاری یکپارچه کنید. “بنابراین محصولاتی که تجربه کاربری فوق العاده ای را ارائه می دهند (به عنوان مثال، iPhone) نه تنها با توجه به مصرف یا استفاده محصول، بلکه کل فرآیند دستیابی، مالکیت و حتی عیب یابی آن نیز طراحی شده است. به طور مشابه، طراحان تجربه کاربری فقط بر ایجاد محصولات قابل استفاده تمرکز نمی کنند بلکه بر جنبه های دیگر تجربه کاربر، مانند لذت، کارآمدی و سرگرمی نیز تمرکز می کنیم. در نتیجه، هیچ تعریف واحدی از تجربه کاربری خوب وجود ندارد. در عوض، یک تجربه کاربری خوب تجربه ای است که نیازهای کاربر خاصی را در زمینه خاصی که از محصول استفاده می کند برآورده کند.
همدلی در طراحی محصول به چه معناست؟
کلمه همدلی مدت زیادی است که با UX مرتبط است اما اغلب به شیوه صحیح کار نمی شود. بنابراین، چگونه همدلی را تعریف می کنیم؟”همدلی می تواند به عنوان توانایی تجسم جهان از دیدگاه دیگران و درک احساسات آنها تعریف شود.”در سناریو طراحی محصول، همدلی اشاره به فهم و درک شما از خواسته واقعی مشتری از طراحی راهحل تان دارد. این در صورتی ممکن است که طراح قبل از شروع کار روی محصول تاثیر شفافی را از احساسات مشتری گرفته باشد. همدلی با مخاطب هدف به شما علاوه بر خلاقیت بیشتر کمک میکند تا نتایج فوقالعادهای بدست آورید.به یاد داشته باشید که همدلی در طراحی بیشتر از زیبایی شناسیست. طراحی محصول تنها در رابطه با زیباییشناسی نیست، هر طراحی باید یک داستان و پاسخ مرتبط با نیاز مشتری را فراهم کند. طراحی محصول باید به سادگی قابل درک باشد و اهداف سازمان را با اهداف گروههای کاربران در یک راستا قرار دهد. برای رسیدن به این هدف طراحان باید درک صحیحی از مخاطب هدف خود داشته باشند. در دستیابی به همدلی سطوح مختلفی تعریف میشود. در درجه اول سه سطح همدلی وجود دارد که متناسب با هر کدام بایستی اقدامات لازم در سازمان انجام گیرد:غیرهمدلانه- مرحله مسئله سازهمدلانه- مرحله ایدهآلبیش از حد همدلانه- مرحله گیجی
دیزاین اسپرینت در طراحی محصول
دیزاین اسپرینت یک فرآیند یکتای پنج روزه برای اعتبارسنجی ایدهها و حل چالشهای بزرگ حین نمونهسازی اولیه و آزمایش ایدهها همراه با مشتریان است. در پنج روز دیزاین اسپرینت به شما کمک میکند تا :·
- درک کنید ·
- ایدهپردازی کنید·
- تصمیم بگیرید·
- نمونه اولیه بسازید·
- آزمایش کنید
برای اجرای یک دیزاین اسپرینت به چه چیزهایی نیاز دارید؟·
- یک تصمیم گیرنده·
- تسهیل کننده·
- کارشناش بازاریابی ·
- خدمات مشتریان·
- کارشناش طراحی·
- کارشناش فناوری ·
- کارشناش مالی
طراحی تعاملی چیست؟
به زبان ساده طراحی تعاملی عبارت است از طراحی تعامل بین کاربران و محصولات است.اکثر اوقات وقتی افراد راجع به طراحی تعاملی صحبت میکنند، محصولات در نظرشان محصولات نرمافزاری مانند وبسایتها و اپلیکیشنهاست. هدف طراحی تعاملی ساخت محصولی است که کاربران را قادر سازد به بهترین شکل ممکن به خواسته شان دست یابند. این تعریف ممکن است گسترده به نظر برسد، دلیلش این است که این زمینه نسبتا وسیع است: تعامل بین کاربر و محصول اغلب شامل اجزای مختلفی است شامل زیبایی شناسی، حرکت، صدا، فضا و بسیاری از اجزا دیگر. البته که هر یک از این اجزا میتواند شامل زمینههای تخصصی دیگری شود مانند طراحی صدا برای ایجاد صداهایی که در تعاملات کاربر استفاده می شود.همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، یک همپوشانی بزرگ بین طراحی تجربه و طراحی تعاملی وجود دارد. گذشته از همه اینها طراحی تجربه به معنی شکل دادن به تجربه استفاده از محصول است و بیشتر قسمتهای این تجربه شامل تعاملی بین کاربر و محصول است. اما طراحی تجربه چیزی بستر از طراحی تعاملی است که علاوه بر آن شامل تحقیقات کاربر، ساخت پرسونای کاربران، اجرای تست کاربران و کاربردپذیری و… است.
تایپوگرافی در طراحی
تایپوگرافی یکی از بخشهای محصول دیجیتال است که اغلب اهمیت آن نادیده گرفته میشود. متن، شکل اولیه محتواست و در اکثر اوقات طراحان تلاش قابل توجهای را برای تایپوگرافی که یکی از دلایل کمبود تعداد زیادی از خدمات از نظر بصری است انجام نمیدهند. یک متن، اطلاعات را به مستقیم ترین و شفافترین حالت ممکن به کاربران، بازدیدکنندگان و مشتریان انتقال میدهد. اگر ظاهری زیبا، منظم و طراحی خوبی نداشته و واضح نباشد، پیام آنقدر که باید شفاف نخواهد بود، حالا فرقی نمیکند هدف شما تبدیل کاربر به مشتری، درگیر کردن کاربران با محتوا یا نگهداری بیشتر کاربران روی وبسایت، وب اپلیکیشن یا اپلیکیشن موبایلیتان باشد. جنبه بصری محصول شما خسته کننده خواهد بود. در تایپوگرافی باید فونتی را مد نظر قرار بدهید که در تمامی اندازهها ظاهر خوبی داشته باشد و باید به دنبال فونتی باشید که نشان دهنده محصول شما باشد. باید در متن نوشته خود از کنتراست و تضاد استفاده کنید. توجه داشته باشید که مرتکب اشتباه معمولی که وجود دارد یعنی با متن همانند خوشه ها و کارکترهایی که باید به زیبایی شکل داده شوند رفتار نکنید. پرداختن به تایپوگرافی نیازمند توجه بوده و رویکردی غیرمکانیکی است.
قابلیت دسترسی در طراحی محصول
قابلیت دسترسی به این معنی است که وب سایت ها، ابزارها و فناوری ها طوری طراحی و توسعه داده شوند که افراد دارای معلولیت بتوانند به خوبی آنها را درک کرده و امکان تعامل و حرکت در آنها داشته و به خوبی برایشان قابل استفاده باشد.قابلیت دسترسی شامل تمام ناتوانیهایی است که بر دسترسی تاثیر میگذارد که شامل موارد زیر میشود:
- · شنوایی
- · شناختی
- · عصبی
- · فیزیکی
- · سخن و گفتار
- · دیداری
البته قابلیت دسترسی برای افراد بدون معلولیت نیز مفید است و دارای مزایایی است افرادی مانند:
· کسانی که از تلفنهای همراه، ساعتهای هوشمند، تلویزیونهای هوشمند و سایر دستگاهها با صفحات کوچکتر با ورودیهای مختلف و…
· افراد مسنتر که به دنبال افزایش سن از توانیهایشان کاسته میشود
· افراد دارای معلولیتهای موقت مانند شکستی دست یا عینک گم شده
· افرادی که دارای محدودیت های موقعیتی مانند نور شدید خورشید یا حضور در محیطی که نمیتوانند به صدا گوش دهند.
· افرادی که از اتصال به اینترنت کند استفاده می کنند یا پهنای باند محدود یا گران قیمت دارند
قابلیت دسترسی از جمله موارد مهمی در طراحی محصول است که بایستی به آن توجه ویژهای داشته و مورد تست و بررسی قرار گیرد.
کاربردپذیری و قابلیت استفاده در طراحی محصول
کاربردپذیری معیاری است برای اینکه چگونه یک کاربر خاص در یک زمینه خاص می تواند از یک محصول/طرحی برای دستیابی به یک هدف تعریف شده به طور موثر، کارآمد و رضایت بخش استفاده کند. طراحان اغلب کاربردپذیری طراحی را حین فرآیند توسعه برای اطمینان از حداکثر قابلیت استفاده اندازهگیری میکنند.به گفته دیوید مککویلن، کاربردپذیری در رابطه با رفتار انسان است و نشان دهنده این است که انسانها تنبل و احساساتی هستند و علاقهای به تلاش زیاد ندارند، برای مثال تمایل به دریافت کارت اعتباری و بطور کلی کارهایی را که انجام آنها آسان است را در مقابل کارهای دشوار ترجیح میدهندمردم اغلب کاربردپذیری را با تجربه کاربری و سهولت در استفاده اشتباه میگیرند.کاربردپذیری جزئی از طراحی تجربه کاربری است. طبق گفتههای گروه نیلسن نورمن کاربردپذیری و قابلیت استفاده دومین سطح در تجربه کاربری است که بعد از بهرهوری و قبل از مطلوبیت و تجربه برند میآید. بنابراین بعد از اینکه متوجه شدید راهحل شما میتواند مشکلات کاربران را پاسخگو باشد باید قابلیت استفاده از آن را بررسی کنید. قابلیت استفاده یک طرح بستگی به این دارد که ویژگی های آن تا چه حد نیازها و زمینه های کاربران را برآورده می کند.
برای یک طراح محصول چه شغل هایی در دسترس است؟
چیزی که امروزه سازمانهای مختلف راجع به شغل یک طراح محصول فکر میکنند ممکن است نقشهای مختلفی را تحت عناوین متفاوتی دربر بگیرد:
طراح تجربه کاربری (ux designer)
طراحان تجربه و تعامل کاربر بر بهبود یک محصول بر اساس اینکه چطور تحقیقات آنها درمورد رفتار کاربران نشان میدهد که افراد در چه حالتی بیشترین رضایت را از استفاده از محصول خواهند داشت تمرکز میکنند. طراحان تجربهی کاربری افزایش شادی کاربران را هدف گرفتهاند.در تعریف راهکارهای طراحی تجربه کاربری غالباً کاربر در مرکز توجه قرار گرفته و حتی به احساسات، عادات رفتاری و ویژگیهای شخصیتی او نیز توجه میشود. راهکارهایی که در طراحی تجربه کاربری مطرح میگردد ممکن است در تعیین نقشه سایت، طراحی رابط کاربری، محتوای متنی و تصویری و حتی در استراتژیها و بخشهای عملیاتی وبسایت دخالت کند و پیشنهادهایی برای بهینهسازی و راحتسازی تعامل کاربر با سیستم ارائه نماید؛ بنابراین طراحی تجربه کاربری نیاز به دیدی کلی نسبت به یک محصول دارد و آشنایی به تمام تخصصهای به کار رفته در یک سیستم از الزامات آن است.
طراح گرافیک
هنریترین کار در طراحی محصول، ایجاد گرافیک، آیکونها، لوگوها و سایر عناصر بصری تجربه محصول است. وسعت دید طراحان گرافیک به گستردگی انتخاب یک طرح رنگی تا محدودیتی مثل تغییر اندازه پیکسل های جداگانه است.طراحی گرافیک به معنای خلق و سامان دادن یک سلسله عوامل تصویری برای بیان یک مفهوم یا پیام یا اطلاعات در جهت هدفی مشخص و معین است. طراحی گرافیک فرایند ارتباطات بصری، و حل مسئله از طریق استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ است.
طراح حرکت/انیمیشن
اگر تجربه محصول شامل “حرکت” مثل یک انتقال نرم و روان یا یک نماد کنترل شده توسط کاربر باشد این متخصصان هستند که این قسمت بسیار پیچیده طراحی را برعهده دارند و روی آن کار میکنند. آنها سازنده هنر نیستند اما به آن جان میبخشند.انمیشن یک هنر سینمایی است که در آن تصاویر به صورت پیوسته و پشت سر هم قرار می گیرند زمانی که این تصاویر با یک سرعت خاص اجرا شوند این توهم رو به وجود میآورند که جسم در حال حرکت است یا کارکتر زنده است.
تحقیقات کاربر
در یک سازمان طراحی محصول نسبتا بزرگ، بر درک مشتریان تمرکز ويژهاي دارند. مصاحبه، اجرای مطالعات کاربردپذیری، ارائه نمونههای اولیه و شبیهسازی برای بازخورد و ایجاد دموگرافیکها و پرسوناهایی که تحت نظارت آنها قرار میگیرد از جمله موارد مربوط به تحقيقات کاربر است.
ایجادکننده نمونه اولیه
تولیدکنندگان نمونه اولیه عضوی از تیم محصول هستند که ایدههای تیم را به شکل ملموسی برای کمک به سازمان جهت تصدیق سریع ویژگیهای محصول و سایرقابلیتهای آن توسط کاربران در میآورند. در سازمانی که محصولات فیزیکی تولید میکند، تولیدکنندهگان نمونه اولیه، ماکتهای دستسازی را درست میکنند. برای سازمانهای دیجیتال، تیم نمونه اولیه وایرفریمها (طرح اولیه) یا سایر مدلهای مجازی را توسعه میدهند.
حقوق طراحان محصول چه مقدار است؟
مانند تمام حرفه های مهارتی، حقوق دریافتی با کسب تجربه بیشتر افزایش مییابد همچنین موقعیت مکانی نیز نقش مهمی ایفا میکند. میانگین حقوق طراحان محصول در آمریکا 105 هزار دلار در سال است در حالی که طراح محصول متخصص 130 هزار دلار در سال و مدیر طراحی محصول معمولا 140 هزار دلار در سال درآمد خواهد داشت. در ايران نيز حقوق دريافتي براي طراحي محصول، براي سطوح مبتدي بين 5 تا 10 ميليون تومان در ماه و براي افرادي که کمي تجربه در اين زمينه کسب ميکنند تا 20 ميليون نيز وجود دارد و براي متخصصين حتي از اين هم فراتر رفته و سقف خاصي را نميتوان براي دريافتي ماهانه آنها در نظر گرفت.
فرایند طراحی محصول به چه شکلی است؟
جزئیات فرآیند طراحی محصول از هر سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است، اما متخصصان زمانی که بحث تفکر طراحی در میان باشد فلسفه و چارچوب مشابهای را دنبال میکنند. همانطور که کم اسکات توضیح میدهد، فرآیند تفکرطراحی گامهای مختلفی را شامل میشود:1. همدلی با مردم2. تعریف مسئله3. ایدهپردازی راهحل4. ساخت نمونه اولیه5. تست راهحلاسکت همچنین اشاره میکند که فرآیند طراحی الزاما روند خطی را طی نمیکند، اگرچه که بصورت خطی تنظیم شده باشد. گاهی اوقات نتایجی که در یک گام مشخص کسب میشوند تیم را به سمت عقب برای تکرار یا اصلاح گام قبلی سوق میدهند.فرآیند طراحی محصول هرگز واقعا متوقف نمیگردد، حتی زمانی که یک محصول به بلوغ میرسد. به همین دلیل است که تکنولوژی و نحوه تعامل کاربران با آنها در حال پیشرفت است. اهمیت روزافزون دستگاههای تلفن همراه را در نظر بگیرید. سالهاست که نرمافزارهای موبایل و وبسایتها قابلیت محدودی دارند، در حالی که بخش عمدهای از تجربه کاربر نیازمند یک کامپیوتر کامل است. اما طراحان محصول مجبورند تا با تغییر الگوهای مصرف عملکرد هرچه بیشتری را جهت مطابقت با نیاز واقعی مشتریان به صفحات کوچکتر بیاورند و با هر نوآوری در تکنولوژی، طراحی محصول باید تأثیر بالقوه آن بر تجربه کاربر را تعیین کرده و متناسب با آن تنظیم شود.
طراحی محصول ناب
آوردن محصولات نوآورانه به بازار در سریعترین زمان ممکن بستری برای ناب بودن، چابکی و سایر رویکردهای معروف دیگر برای توسعه نرمافزار است. اما طراحی محصول چابک از این هم فراتر میرود و تعاملی سریع را برای فاز اولیه توسعه محصول ارائه میکند.این فرآیند ارزشها و تمایزات کلیدی محصول را مشخص میکند و به سرعت یک محصول کارا اما محدود را برای ایجاد حلقه های بازخورد معرفی میکند و در پی آن فروش را آغاز کرده یا چشم اندازهای جالبی را برای ایجاد و تعیین مناسب بازار محصول ایجاد میکند.
سفری برای معرفی محصول
جهت تسهیل این سفر سریع براي معرفی محصول نیازمند تعاملات و همکاری های متقابل فراوانی هستیم. غیر معمول نیست که طراحان محصول قبل از پیوستن به نیروهای توسعه دهنده یا تیمهای کوچک برای تولید نمونه های اولیه کار و نسخه های اولیه محصول، با مدیران محصول یا کارشناسان تجاری برای توسعه مفهوم اولیه مشارکت و همکاری کنند.این تیم های ناب به این دلیل موفق هستند که هدف مشترکی دارند و هر دو به سرعت از بازخورد کاربران استقبال کرده و از آنها استفاده میکنند.طراحی محصول ناب فقط در سازمانهایی کار می کند که یادگیری مداوم را پذیرفته و قبول کردهاند که از قبل همه چیز را می دانند. حرکت به جلو با سوالات ناشناخته و بی پاسخ همیشه هم در محیط های سازمانی بزرگتر مناسب نیست. در این نگرش، سازمانها در مقابل طرح های جامعی که به خوبی طراحی شدهاند، میسازند، اندازه میگیرند و یاد میگیرند. این سه عنصر، یعنی ساخت، اندازهگیری و یادگیری ضلعهای تشکیل دهنده ناب (lean) هستند.تبدیل راهحلهای بزرگتر به تکه ای کوچکتر و ریزکردن محصول و ویژگی هایش از نگرانیهای مربوط به آن میکاهد.این روند به ذینفعان اجازه میدهد تا پیشرفت موجود را مشاهده کرده و مطمئن شوند که چرخه بازخورد مداوم و تعامل سریع منجر به راهحل هایی میشوند که به درستی به نیازهای بازار در مقیاس کوچک پاسخ میدهد. این روش ممکن است در ابتدا کمی ریسکی به نظر برسد اما درواقع طراحی محصول ناب خیلی مطئمنتر از حالتی است که ماه ها یا سال ها زمان صرف ساخت یک محصول بزرگ بدون هیچ خروجی تا زمانی که نسخه بتا و تستی آن در دسترس قرار بگیرد، شود.
طراحان محصول از چه نوع ابزارهایی استفاده میکنند؟
به دلیل اینکه طراحی محصول طیف وسیعی از موضوعات را پوشش میدهد، این نقش نیازمند ابزارهای مختلفی نیز میباشد.از جمله آنها عبارتند از:· برنامههای نگاشت سفر·
- برنامههای وایرفریم و طرح اولیه·
- برنامههای طراحی گرافیک·
- ابزارهای ساخت نمونه اولیه·
- ابزارهای تحقیق و تحلیل داده·
- برنامههای طراحی به کمک کامپیوتر ( CAD )·
- برنامههای مدیریت پروژه·
- برنامههای نقشهراه محصول
نتیجه گیری
طراحی محصول از آنچه که بیشتر مردم تصور میکنند بسیار نقش گستردهتر و استراتژیک تری است. طراحی محصول به سادگی فرآیند ایجاد جلوه بهتری برای محصول نیست. همانطور که اریک اریکسون نوشته است : “طراحی محصول یک فرآیند کامل است” شما مسئله و نیاز را اعتبار سنجی میکنید همانطور که برای ساخت، طراحی، آزمایش و ایجاد راه حل را اعتبارسنجی میکنید.فرايند طراحي محصول نيازمند خلاقيت، دقت و مهارت درک کاربران براي کشف مسئله و نياز است که براي دستيابي به چنين مهارتهايي نياز است تا در اين زمينه به خوبي آموزش ديده و بصورت عملي اقدام به يادگيري اين حوزه نماييم. براي رشد و پيشرفت در اين مسير قطعا انتخاب منابع خوب بسيار مهم است و اگر در کنار آنها از افراد با تجربه تر نيز کمک بگيريم سرعت پيشرفتمان چندين برابر و احتمال خطا به شدت کاهش مييابد. بنابراين در مدت نه چندان زيادي ميتوانيم به يک متخصص در اين زمينه تبديل شويم. از آنجا که طراحي محصول و مباحث مربوط به ديزاين کاري تخصصي تلقي ميشوند بهتر است از تجربه اساتيد حرفهاي استفاده کنيم. موسسه توسعه براي پاسخ به اين نياز بازارکار دورهاي تحت عنوان دوره جامع طراحي محصول با همراهي مهندس رامين خطيبي به عنوان استاد دوره تدارک ديده است تا بصورت تخصصي اين مهارت را به علاقهمندان آموزش دهد. در اين دوره علاوه بر تدريس سرفصلهاي جامع دوره، موارد عملي و پروژههايي نيز براي يادگيري هر چه بهتر افراد و آمادگي براي ورود به بازارکار در نظر گرفته شده است.
دیدگاهتان را بنویسید