هوش تجاری چیست و اهمیت آن در هوشمندسازی کسب و کارها
هوش تجاری چیست؟
در این مطلب بررسی میکنیم هوش تجاری چیست و چه مزایایی دارد. هوش تجاری یا BI یک فرآیند مبتنی بر تکنولوژی برای تجزیه و تحلیل کردن داده و ارائه اطلاعات عملی است که به مدیر عامل و سایر مدیران و کارمندان کمک میکند تصمیمات آگاهانهای بگیرند. به عنوان بخشی از فرآیند BI سازمانها دادهها را از طریق سیستمهای IT داخلی و منابع خارجی جمعآوری میکنند، اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل آماده کرده و با ایجاد گزارشهای BI نتایج تجزیه و تحلیل را در اختیار کاربران قرار میدهند. به این ترتیب افراد میتوانند با استفاده از هوش تجاری برای تصمیمگیری در مورد برنامههای استراتژیک کسب و کار خود استفاده کنند.
هدف کلی هوش تجاری هدایت مدیران کسب و کارها برای گرفتن تصمیمات بهتر است که در نتیجه آن سازمانها میتوانند مزایایی مانند افزایش درآمد، بهبود کارایی و دستیابی به مزایای رقابتی را کسب کنند. در ادامه این مطلب ویژگیهای هوش تجاری و اهمیت آن در هوشمندسازی کسب و کارها را بررسی خواهیم کرد.
سیستمهای هوش تجاری چطور اجرا میشوند؟
روش اجرای این سیستمها بر اساس مراحل زیر است:
- مرحله اول: دادههای خام از پایگاه داده شرکت استخراج میشوند. دادهها میتوانند در چندین سیستم دارای محاسبات ناهمگن پخش شوند.
- مرحله دوم: دادهها پاکسازی شده و به انبار داده انتقال پیدا میکنند. امکان لینک دادن به جدولها و ایجاد مکعب دادهها وجود دارد.
- مرحله سوم: با استفاده از سیستم هوش تجاری کاربران میتوانند درخواستهای خود را ثبت کنند، درخواست دریافت گزارشهای موقت یا هر نوع تجزیه و تحلیل دیگری را ارسال کنند.
انواع کاربران
برای درک اینکه هوش تجاری چیست باید با انواع کاربران این سیستم هم آشنا شویم. در ادامه میتوانید با 4 نوع از کاربران کلیدی که از سیستم هوش تجاری استفاده میکنند آشنا شوید:
- تحلیلگران داده حرفهای:
تحلیلگران داده آمارشناسهایی هستند که همیشه نیاز دارند دادهها را به صورت عمیق بررسی کنند. سیستم هوش تجاری برای این نوع افراد چشمانداز جدیدی برای ساخت استراتژیهای تجاری منحصربهفرد ایجاد میکند.
- کاربران IT:
کاربران IT نیز در حفظ زیرساختهای سیستم هوش تجاری نقش بسیار مهمی ایفا میکنند.
- روسای شرکتها:
مدیر عاملها و روسای شرکتها میتوانند با بهبود بهرهوری عملیاتی کسب و کار خود به سود بیشتری دست پیدا کنند.
- کاربران تجاری
افراد با هر نوع موقعیت شغلی که در یک سازمان داشته باشند میتوانند از سیستم هوش تجاری استفاده کنند. در کل دو نوع کاربر تجاری سیستم BI وجود دارد:
- کاربران عادی سیستم هوش تجاری
- کاربران حرفهای
تفاوت میان این دو گروه این است که کاربران حرفهای کاملاً میدانند هوش تجاری چیست و با مفهوم BI آشنا هستند، در نتیجه توانایی کار با مجموعه دادههای پیچیده را دارند. اما کاربران عادی افرادی هستند که خیلی تجربه کار با این سیستم را ندارند و برای ارزیابی مجموعه دادههای از پیش تعیین شده مجبور هستند از بخش داشبورد این سیستم استفاده کنند.
پیشنهاد مطالعه یک دوره آموزشی
دوره جامع OKR
هوش تجاری چیست: مزایای استفاده از هوش تجاری
در ادامه میتوانید با برخی از مزایای استفاده از هوش تجاری آشنا شوید:
- افزایش بهرهوری: با استفاده از یک برنامه BI کسب و کارها میتوانند گزارشهای خود را تنها با یک کلیک ایجاد کنند. به این ترتیب در وقت و منابع به شکل قابل توجهی صرفهجویی میشود. همچنین این برنامهها باعث میشوند کارمندان بتوانند وظایف خود را با بهرهوری بیشتری انجام دهند.
- بهبود چشمانداز کسب و کار: سیستم هوش تجاری کمک میکند دید بهتری نسبت به فرآیندهای در حال انجام داشته باشید و این امکان را برای شما فراهم میکند که در صورت لزوم به برخی از مناطق توجه بیشتری نشان دهید.
- ایجاد مسئولیتپذیری: سیستم هوش تجاری باعث ایجاد ویژگی مسئولیتپذیری در سازمان میشود. زیرا درصورتیکه سازمان عملکردی برخلاف اهداف از پیش تعیین شده خود داشته باشد، یک نفر باید مسئولیت بهبود اوضاع را بر عهده بگیرد.
- ایجاد نمای دید پرنده: سیستم هوش تجاری با استفاده از ابزارهایی مانند داشبورد که از جمله ویژگیهای معمولی BI محسوب میشوند، به افراد تصمیم گیرنده در سازمانها کمک میکند یک دید کلی یا همان نمای دید پرنده را نسبت به سازمان خود پیدا کنند.
- فرآیندهای تجاری به سادگی امکانپذیر میشوند: حالا که میدانید هوش تجاری چیست پس حتماً میتوانید درک کنید که این سیستم چه تأثیری در ساده کردن فرآیندهای پیچیده دارد. سیستم هوش تجاری تمامی پیچیدگیهای مربوط به فرآیندهای تجاری را از بین میبرد و با ارائه تجزیه و تحلیلهای فعالی مانند تحلیل پیشگویانه، محک زنی، مدل سازی رایانهای و روشهای دیگر فرآیند تجزیه و تحلیل را به صورت خودکار انجام میدهد.
- به شما اجازه میدهد به سادگی دادهها را تحلیل کنید: حتی کاربرانی که تحلیلگر و یا در کار با این سیستم حرفهای نیستند هم میتوانند با استفاده از نرمافزار BI دادههای مورد نیاز خود را به سرعت جمعآوری و پردازش کنند.
نکاتی که باید در مورد هوش تجاری بدانید
در ادامه با برخی از نکاتی که در زمان کار با هوش تجاری باید به آنها توجه داشته باشید آشنا خواهید شد:
- هوش مصنوعی: گزارشها نشان میدهد پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به حدی بوده است که این دو فناوری در حال حاضر میتوانند کارهای پیچیدهای را انجام دهند که پیش از این فقط توسط هوش انسانها امکانپذیر بود. از این قابلیت میتوان برای دسترسی به تجزیه و تحلیلهای فوری و گزارشهای داشبورد استفاده کرد.
- BI مشارکتی: نرمافزار هوش تجاری با ابزارهای مخصوص همکاری مانند رسانههای اجتماعی و سایر تکنولوژیهای جدیدی که باعث بهبود کار و همکاری گروهها برای گرفتن تصمیمهای مشترک میشود، ترکیب شده است.
- تجزیه و تحلیل ابری: برنامههای هوش تجاری به زودی بر روی فضای ابری ارائه میشوند و به همین دلیل هم کسب و کارهای بیشتری از این تکنولوژی استفاده خواهند کرد.
جمعبندی
در این مطلب بررسی کردیم که هوش تجاری چیست و چه ویژگیهایی دارد. سیستم هوش تجاری مجموعهای از فرآیندها و تکنولوژیهایی است که دادههای خام را به اطلاعات معنیدار تبدیل میکنند. اطلاعاتی که منجر به اجرای تصمیمات مفید و سودآور برای سازمان میشوند. سیستمهای BI به کسب و کارها کمک میکنند روندهای بازار و مشکلاتی که در سازمان وجود دارد را شناسایی کنند. بنابراین با استفاده از این سیستم میزان بهرهوری، مسئولیتپذیری و دید افراد نسبت به موقعیتهای کسب و کار بهبود پیدا میکند.
دیدگاهتان را بنویسید