زنجیره تأمین داده محور و مدیریت آن چیست؟
1400-11-23
ارسال شده توسط مدیر
1.92k بازدید
مقدمه- استراتژی مدیریت زنجیره تأمین داده محور چیست؟
رویکرد داده محور، از مزیت دسترسی به منابع داده جدید برای کمک به شرکتها در مدیریت زنجیرههای تأمین استفاده میکند. در بسیاری از موارد، دادهها مجموعهای از منابع مختلف سنتی و غیرسنتی هستند. برخی از شرکتهای مدرن نیز از ابزارهای پیشرفتهای مبتنی بر هوشمصنوعی برای تجزیهوتحلیل مجموعه دادههای پیچیدهتر استفاده میکنند. زنجیره تأمین مدرن به طور فزایندهای پیچیده و جهانی میشود. برای کسبوکارها، این بدان معناست که شناسایی آسیبپذیریهای بالقوه در زنجیره تأمین، رفع تنگناها و واکنش سریع به اختلالات زنجیره تأمین، بسیار حیاتی است. زنجیره تأمین برای کسبوکارها، تنها یک زنجیره ساده و خطی از فعالیتها نیست. بلکه یک شبکه پویا از فرآیندها، فناوری و افراد یکپارچه است. بسیاری از مدیران عامل، توجه به زنجیره تأمین را تا زمانی که مشکل بزرگی پیش نیاید در نظر نمیگیرند، در حالی که سازمانها باید استراتژیهای منسجمی را توسعه داده و تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهبود عملکرد زنجیره تأمین داده محور اتخاذ کنند. در واقع دستیابی به برتری در مدیریت زنجیره تأمین میتواند رشد پایدار و نتایج مالی بیشتری را ارائه دهد. نقطه شروع برای بررسی زنجیره تأمین، تایید این مسئله است که چگونه عملکرد زنجیره تأمین فعلی منجر به نتایج مالی بزرگ میشود. اتخاذ رویکردی سیستماتیک و ساختاریافته که معیارهای کلیدی عملکرد عملیاتی را با بازگشت سرمایه (ROI) همسو میکند، اساسی است و میتواند نشان دهد که چگونه عملیات روزانه کسبوکار، منجر به نتایج مالی میشود. سپس با بینش مبتنی بر واقعیت، یک برنامه تحول متناسب که سودمندترین اقدامات را هدف قرار میدهد، می تواند اتخاذ شود. بدونشک زنجیره تأمین داده محور میتولند برای بسیاری از شرکتها فرصت رشد فراهم کند؛ چرا که اکثر شرکتها، زنجیرههای تأمین خود را تا زمانی که مشکلی پیش نیاید بررسی نمیکنند.چگونه شرکتها میتوانند این کار را انجام دهند؟
اکثر کسبوکارها در صورت داشتن چشمانداز، به انبارهای وسیع داده دسترسی دارند که میتواند برای ایجاد استراتژیهای مدیریت زنجیره تأمین داده محور ارزشمند باشد. برای هر کسبوکاری، یک فرآیند سه مرحلهای باید در نظر گرفته شود: بررسی سلامت، تشخیص خللهای موجود و در نهایت ایجاد تحول. سلامت عملکرد عملیاتی معمولاً با ROI سنجیده میشود تا بهطور سیستماتیک، فرصتها شناسایی و اولویتهای بهبود تعریف شوند. سپس در مرحله تشخیص، تغییرات لازم در فرآیند، سازمان، فناوری و زیرساختها به تفصیل شناسایی میشوند. در مرحله سوم، یک برنامه تحول باید تجزیهوتحلیلهای مبتنی بر داده که از مرحله تشخیص به دست آمده است را با شاخصهای کلیدی عملکرد مالی ترکیب کند تا یک برنامه تغییر هدفمند ایجاد شود. همسوکردن بررسی نحوه عملکرد زنجیره تأمین داده محور با استراتژی تجاری، اقدامات در جهت بهبود را تضمین میکند.نقش مشتری
انتظارات مشتریان و رقابت در میان خردهفروشان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. مشتریان اگر اقلام را به صورت آنلاین سفارش دهند، انتظار تحویل سریع و بهموقع و امتیازات بازگشت آسان برای خریدهای خود را دارند. بسیاری از تولیدکنندگان نیز به استراتژیهای تولیدبهموقع وابسته هستند که مستلزم تحویل گرفتن اجناس، زودتر از زمان پیشبینی شده است. در واقع کلید طراحی مجدد عملیات زنجیره تأمین، تجربه خوب مشتری و همچنین درک این موضوع است که مشتریان به چه چیزی بیشترین ارزش را میدهند. در حالحاضر توانایی جذب و به کارگیری اطلاعات توسط فناوری از سراسر شبکه زنجیره تأمین داده محور تا حد زیادی افزایش یافته است. با این حال اقدامات در سراسر شبکه تأمین تا زمانی که دادهها بهموقع به اشتراک گذاشته نشوند، همگام نخواهند شد. همچنین ایجاد روابط مشارکتی که بیشتر به ذهنیت وابسته است تا فناوری اساسی بوده و شامل شناسایی و به اشتراکگذاری فرصتها برای ایجاد منافع متقابل و همچنین تشخیص اجتنابناپذیر بودن هزینههای در گردش است.چگونه هزینههای کسبوکار خود را بهینه کنید.
شرکت ها با استفاده از تجزیهوتحلیلهای پیشرفته و با قرار دادن افراد مناسب در هسته زنجیره تأمین، میتوانند هزینههای خود را کاهش دهند. حتی اگر کسی مستقیماً در زنجیره تأمین کار نمیکند، باید درک کند که تصمیمات تجاری و مالی آنها همچنان بر زنجیره تأمین تأثیر میگذارد. به همین دلیل است که بهینهسازی مؤثر زنجیره تأمین، یک جنبه بسیار مهم از عملکرد عملیاتی است و طراحی، نقش مهمی در شکلدهی به هزینههای محصول و همچنین حصول اطمینان از همسویی آن با هزینههای مواد را دارد. علاوه بر این، هزینههای مربوط به فرآیند برنامهریزی، منبعیابی و عملیات لجستیک اغلب نادیده گرفته میشوند؛ که در بسیاری از موارد، به سادگی قابل شناسایی بوده و تجزیهوتحلیل این هزینههای غیرمستقیم، فرصتهای قابلتوجهی را برای بهبود در اختیار مدیران قرار میدهد. رسیدن به بینش کلی در رابطه با هزینهها، اجازه میدهد تا آگاهانهترین تصمیمها به جهت کاهش هزینههای پایدارگرفته شوند.اتخاذ رویکرد مدیریتی زنجیره تأمین داده محور
در مراحل اولیه برنامهریزی، کسب وکارها معمولاً دادههای در دسترس را شناسایی کرده و اهداف خاصی را که از دادهها برای دستیابی به آنها استفاده میشود، ترسیم میکنند. این اهداف ممکن است شاخصهایی باشند که کسبوکار میخواهد بهبود بخشد. همچنین ممکن است بتوان از دادهها برای شناسایی تأمینکنندگانی استفاده کرد که در برابر اختلال در شبکه تأمین، آسیبپذیر هستند. علاوه بر این میتوان توانایی کسبوکار را برای تجزیهوتحلیل ریسکها و پاسخ به تهدیدات زنجیره تأمین بهبود بخشید. صرفنظر از اینکه هدف چیست، هدفی که به خوبی تعریف شده است میتواند به موفقیت در ارزیابی استفاده از داده ها برای هدایت مدیریت زنجیره تأمین داده محور کمک کند. در مرحله بعد، نحوه جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها باید توسط رهبران کسبوکارها انتخاب شود. بیشتر شرکتهای بزرگ برای مدیریت جمعآوری، ذخیرهسازی و تجزیهوتحلیل دادهها از سیستمهای مدیریت منابع سازمانی پیشرفته استفاده میکنند. همین فناوری میتواند در نظارت بر زنجیره تأمین داده محور یک کسبوکار نیز مفید باشد. برخی سازمانها همچنین تلاش میکنند تا ابزارها و الگوریتمهای مبتنی بر دادههای داخلی اختصاصی را توسعه داده و به جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها به روشی متناسب با نیازهای خاص خود بپردازند. هنگامی که یک کسبوکار، فرآیندی برای جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها دارد، میتواند از این اطلاعات جدید برای بررسی استراتژی مدیریت زنجیره تأمین داده محور خود استفاده کند. با گذشت زمان و با ایجاد تغییرات مستمر و دستیافتن به دادههای جدید، شرکت میتواند به اهداف مدیریت زنجیره تأمین خود دست یابد.پیشنهاد شرکت در دوره آموزشی مرتبط:
تربیت تحلیلگر داده با پایتون
بدون امتیاز
0 رای
6,900,000 تومان
203
6,900,000 تومان
دیدگاهتان را بنویسید