دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین با تکنیکهای داده کاوی
1401-01-26
ارسال شده توسط مدیر
3.04k بازدید
مقدمه دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین
زنجیرههای تامین امروزی که پیوسته توسط جهانیسازی، برونسپاری، پیکربندیهای محصول، نوسانات تقاضا، هزینهها و SKU های متنوع به چالش کشیده میشوند، فوقالعاده پیچیده هستند. همه این فشارها شرکتها وادار میکند راهی برای ارضای نیازهای مشتریان بیابند که بهموقع، کارآمد و سودآور باشد. اما محصولات مختلف، مشتریان متفاوت و جریانهای لجستیکی به استراتژیها و اهداف متفاوتی نیاز دارند. هیچ استراتژی زنجیره تامین واحدی وجود ندارد که نیازهای منحصربهفرد طیف وسیعی از مشتریان از بخشها و بازارهای مختلف را برآورده کند. دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین این مشکل را تا حد قابل قبولی مرتفع میکند. کار کردن با یک استراتژی زنجیره تامین «مناسب برای همه» که به برخی از مشتریان بیشتر و به برخی کمتر خدمات ارائه میکند و بر سودآوری و فروش نیز تاثیر میگذارد، دشوار است. آینده متعلق به شرکتهایی است که میتوانند زنجیره تامین خود را با نیازهای خاص تمام مشتریان مطابقت دهند. از این رو دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین یکی از علاقهمندیهای کلیدی رهبران زنجیره تامین مانده است.دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین از نگاه گارتنر
گارتنر دستهبندی زنجیره تامین را اینگونه تعریف میکند: «طراحی و اجرای مجموعهای از زنجیرههای ارزش کاملا متفاوت (از مشتری تا تامینکننده) که با ترکیبی از ارزشهای منحصربهفرد مشتری، ویژگیهای محصول، قابلیتهای تولید و عرضه، و ملاحظات ارزش تجاری بهینه شدهاند».منظور از دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین چیست؟
منظور از دستهبندی به حداکثر رساندن خدمات مشتری و سودآوری شرکت، با داشتن استراتژیهای زنجیره تامین مختلف برای خدمت به مشتریان مختلف مرتبط با کانالهای مختلف و محصولات مختلف و بر اساس ارزش آنها برای سازمان است. این ارزش میتواند با حجم، درآمد، حاشیه سود، اهمیت استراتژیک یا ترکیبی از همه این عوامل تعریف شود. هدف یافتن بهترین فرآیندها و سیاستهای زنجیره تامین برای خدماترسانی به تمام مشتریان در یک مقطع زمانی معین است، در حالی که کیفیت خدمات مشتری و سود شرکت را نیز به حداکثر میرساند. روشهای مختلفی برای دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین وجود دارد. در جدول زیر چند پارامتر دستهبندی را مشاهده میکنید:پارامترها | دستهبندی |
محصول | پیچیدگی محصول (تعداد انواع محصول) پیچیدگی حجم (حجم بالا/میکس کم، حجم کم/میکس بالا) قیمتگذاری چرخه زندگی انتظارات کیفیت محصولات نوآورانه |
مشتری | مشتریان سودآور و مشتریان کمسود |
استراتژی تولید و خدماترسانی | مشتریان سودآور و مشتریان کمسود |
بازار محوری | تولید به انبار (MTS)، تولید به سفارش (MTO)، مهندس به سفارش، قراردادهای سطح خدمات (SLA) |
الزامات زمانی رهبری (کانالهای چند منبعی و تک منبعی) | خرده فروشی، شبکه، توزیعکنندگان |
- تحلیل منظم هزینه خدمات و میزان تقاضا: هزینه خدمات برابر است با هزینه تمام فعالیتهایی که از دریافت سفارش مشتری تا تحویل سفارش به او در زنجیره تامین انجام میشود. برای آنکه استراتژی دستهبندی با موفقیت اجرا شود، شرکتها باید هزینه، سودآوری و میزان تقاضا را کنترل کنند.
- بهبود تعامل با مشتریان و همسویی با تامینکنندگان، تولیدکنندگان قراردادی و سایر شرکای تجاری.
- ارزیابی تامینکنندگان: با ارزیابیهای دورهای تامینکنندگان میتوان شرکای تجاری برتر را از شرکای ضعیفتر متمایز کرد. شرکت میتواند تامینکنندگان با کارکرد پایینتر را شناسایی کند و به آنها کمک ارائه دهد.
- استفاده از تکنولوژی و دادهکاوی کلان دادهها: شرکتها برای آنکه دید کافی در بخشهای مختلف (دستههای مختلف) داشته باشند، باید از ابزارهای مناسبی استفاده کنند تا کسانی که در راس تصمیمگیریهای شرکت هستند، در لحظه بهترین بینشهای ممکن جهت ارزیابی استراتژی دستهبندی را دریافت کنند.
3 نکته استراتژی دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین
اولین قدمی که باید برای دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین برداشته شود، مستندسازی فرآیند زنجیره تامین فعلی است. آن را بنویسید. یک نمودار بکشید و با ایجاد تصویر بصری هر مرحله را مرور کنید تا شکافها و مناطق خاکستری راحت شناسایی شوند.۱. برای مستندسازی فرایند زنجیره تامین چند شریک پیدا کنید
تنها کار کردن باعث میشود برخی از بخشها را فراموش کنید و از قلم بیندازید. بخشهای دیگر سازمان مثل بخش تدارکات و فروش احتمالا بینشهای خوبی در مورد نقاط زنجیره تامین دارند که شما از آنها بیخبرید. همچنین ممکن است نیازهایی داشته باشند که استراتژی تقسیم بندی زنجیره تامین شما فرصتی برای رفع نیازهای آنها باشد. در مورد نقاط درد فعلی آنها و اینکه در کجای فرآیند میتوان چه تغییراتی برای رفع این دردها ایجاد کرد، بحث کنید. هماهنگی برنامهها بخش مهمی از استراتژی دستهبندی زنجیره تامین محسوب میشود و مشارکت بین بخشهای مختلف را بهبود میبخشد.۲. تغییرات جدید را امتحان کنید| دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین
اجرای یک استراتژی جدید در یک لحظه اتفاق نمیافتد. تغییرات را به تدریج اعمال کنید، تأثیر آنها را ارزیابی کنید و بعد بر اساس این نتایج در مورد ادامه تغییرات تصمیم بگیرید. ابتدا با تغییرات کوچک مثل تغییر چینش محصولات در انبار شروع کنید. ببینید این تغییر چینش توانسته زمان تکمیل سفارش را کمتر کند یا خیر. یک گزینه دیگر میتواند جابهجایی محصولات و نزدیک کردن آنها به منطقه جغرافیایی مشتریان باشد. در ابتدا دو یا سه هدف را انتخاب کنید و با یک نمودار فلوچارت تأثیر این تغییرات را ردیابی و ارزیابی کنید. اگر میخواهید سرعت انجام کار را افزایش دهید، هزینه نیروی کار را کاهش دهید و درصد بازده محصول بیشتر شود، اعداد فعلی را در فلوچارتی که ایجاد کردهاید بنویسید. سپس این اعداد را هر دو هفته یکبار ارزیابی کنید و اعداد جدید را در اضافه کنید. با این کار میببینید کدام تغییرات تاثیر مثبت یا منفی بر اهداف شما داشتهاند.۳. دست به کار شوید
لازم نیست برای اعمال تغییرات تا سال آینده منتظر بمانید. همین امروز تغییرات کوچک و اولیه را در فرآیندهای فعلی خود ایجاد کنید. ابتدا رسیدگی به تنگناها و نیازمندیهای بخشهای مختلف را در اولویت قرار دهید. اگر میبینید به دلیل روال ارسالی که تنظیم کردهاید، محصولات شما برای سفارشهای آنلاین دیرتر از انبار ترخیص میشوند، میتوانید یک بازنگری کلی روی روال ارسال محصولات داشته باشید و این تغییر را همین امروز آغاز کنید. برنامهریزی تغییراتی که به زمان بیشتری نیاز دارد، مثل ردیابی وضعیت یک سفارش در تمامی مراحل را نیز میتوانید همین امروز آغاز کنید. حداقل میتوانید برای آن برنامهریزی کنید و فرضا تصمیم بگیرید که برای ایجاد چنین تغییری باید یک ابزار نرم افزاری مدیریت زنجیره تامین (SCM) پیادهسازی کنید. در مراحل بعدی ميتوانید به کاربردها و فواید SCM فکر کنید.کلام آخر
به طور خلاصه، دسته بندی مشتریان در زنجیره تامین یک استراتژی قدرتمند برای کاهش پیچیدگیهای زنجیره تامین است. شرکتهایی که با موفقیت استراتژیهای دستهبندی را به کار میگیرند، خدمات و فروش به مشتریان را بهبود میبخشند و از رشد و نفوذ چند کاناله عمیقتری برخوردار میشوند. با این حال، در غیاب ابزارهای پشتیبانی تصمیمگیری مناسب، استراتژیهای دستهبندی آنطور که باید موثر نیست و مزایای مورد انتظار را به همراه نخواهد داشت.دوره ویدیویی مهندسی داده و کلان داده
بدون امتیاز
0 رای
104
دیدگاهتان را بنویسید